Dünyayı bisikletle gezen iki mekân âlim Munzur Vadisi’nde natürel yaşamı araştırdı

Almanya’dan bisikletleriyle yola çıkan iki kasaba bilimci, Tunceli’deki Munzur Vadisi Milli Parkı’nda doğal yaşamı inceledi.

Slovak Hanna Öllös ve Alman Jonas Sommer, ekosistemin önemine aksan boşaltmak için kestirmece 6 ay önceki bisikletleriyle yolculuk yapmaya karar verdi.

Almanya’nın Frankfurt kentinden Singapur’a akıllıca yola sâdır iki ekolojist (mekân bilim adamı), Çekya, Avusturya, Slovakya, Macaristan, Romanya ve Bulgaristan’ı geçerek Türkiye’ye geldi.

Bisikletle İstanbul özellikle kalkışmak amacıyla İzmit, Ankara, Adana, Hatay’a revan iki yâren, Adıyaman gezilerinin arkası sıra Tunceli’ye ulaştı.

Kentte ateş parçası huy fotoğrafçısı Hüseyin Çerden Çöpten ve Murat Onaylama vasıtasıyla karşılanan iki mekân âlim, bir müddet dinlendikten sonraları Munzur Vadisi Milli Parkı’nı musahabe etti.

Munzur Vadisi’nde doğal yaşamı inceleyip fotoğrafladılar

Yaklaşık 42 bin hektar alandan oluşan milli parkı gezen iki mekân bilgin, yaptıkları incelemeler sırasında melez keçilerini ve endemik çiçek türlerini fotoğrafladı.

Çevre bilimciler, buradaki ziyaretlerinin ardından Erzincan, Gümüşhane ve Trabzon rotasında debi edecek.

Hanna Öllös, AA muhabirine, doğanın korunması ve biyoçeşitliliği hatırlamak üzere ülkeleri gezmeye değişmeyen verdiğini söyledi.

Bisikletle yolculuk ederek doğayı henüz dolgunca tanıdığını ifade eden Öllös, “Almanya’dan pedal çevirmeye başladık. Çekya, Avusturya, Slovakya, Macaristan, Romanya ve Bulgaristan’ı gezdikten bilahare Türkiye’ye geldik. Bütün bu ülkelerde tabiat korumacılar ile buluştuk. Altmıştan fazla koca ve yapılanma merkeziyle görüştük. Evcil seviyede huy koruma ve bununla ilişkin endişeler ve konular konusunda yoğunlaştık.” dedi.

“Çok endemik nebat gördük”

Öllös, Tunceli’üstelik birlikte Munzur Vadisi Milli Parkı’nı seyran fırsatı bulduklarını ve doğaya hayran kaldığını dile getirdi.

Milli parkın, biyolojik çeşitlilik açısından haddinden fazla zengin olduğuna işaret fail Öllös, “Sadece bu bölgede tüvana ve eksantrik bölgelerde göremeyeceğimiz haddinden fazla endemik bitki gördük. Milli parkta akarsuların vadilerde lacerem aktığını ve vadilerdeki değme bölümde manzaranın elbet değiştiğini gözlemledik. Burası bizi çokça şaşırttı ve bu manzarayı elan aşkın keşfedip deneyimlemek amacıyla sabırsızlanıyoruz.” ifadelerini kullandı.

Jonas Sommer dahi arkadaşı Hanna Öllös ile doğanın korunması konusunda Avrupa’bile mücahede yürüttüğünü belirtti.

“Buranın manzarası ve biyoçeşitliliğiyle büyülendik”

Dünyanın çeşitli yerlerindeki doğal güzellikleri vira etmek için seyahate başladıklarını aktaran Sommer, şöyle konuştu:

“Türkiye’birlikte 2 ay geçirdik ve burada haddinden fazla aşkın biyoçeşitlilik gördük. Yekpare hayatlarını doğayı korumaya adamış bir nice insanla görüştük. Şu an 6 mahiye seyahatimizin böylelikle Munzur Vadisi Milli Parkı’ndayız. Buranın manzarası ve biyoçeşitliliğiyle büyülendik. Şimdiye büyüklüğünde bulunduğumuz arz iri milli parktı. Rehberler bize endemik bitkileri ve çandır keçilerini gösterdi. Rakımla birlikte manzaranın ne büyüklüğünde değiştiğini gördük.”

Sommer, sonbaharın gelişiyle Munzur Vadisi Milli Parkı’nda kırat muhavvil ağaçların güzelliğinden çok etkilediğini anlattı.